Monday 18 July 2016

Komponen Asas Komputer

Kompenen utama komputer 

Sesebuah komputer mesti mempunyai 5 komponen utama bagi melengkapkan sistemnya agar ianya dapat berfungsi dan dapat menjami keberkesanan penggunaanya. Walaubagaimanapun penggunaan Mouse adalah lebih kepada asesori pilihan kepada anda kerana tampanya komputer anda tetap akan berfungsi. dan pengunaan printer pula lebih kepada penyediaan terakhir anda dalam penggunaan sesebuah komputer kerana ianya hanya bertindak sebagi alat pencetak sahaja. Lima kopenen utama komputer ialah; 



(a) Monitor (paparan)
(b) CPU (system unit) 
(c) Key board (papan Kekunci) 
(d) Printer (Pencetak)
(e) Speker (Pembesar Suara)
(f) Mouse (Tetikus)
(g) Alat Pengimbas

Unit (CPU) CPU atau (Central Procecing Unit) adalah salah satu kopenen mustahak bagi sesebuah komputer anda. Di dalam Sistem unit atau CPU sesebuah komputer itu sendiri terdapat 5 lagi kopenen utama yang menjadi nadi kepada sesebuah komputer kecacatan atau kerosakkan kepada salah satu sistem itu mengakibatkan komputer anda tidak akan berfungsi.100 % . Rangkaian sistem utama dalam sistem unit ialah.

(I) Microproeasor - (brain)

Umumnya pengertian processor ataupun sering disebut otak komputer, secara
jelasnya adalah sebuah IC yang memproses dan mengawal keseluruhan sebuah sistem komputer dan digunakan sebagai pusat atau otak dengan fungsi melakukan perhitungan dan menjalankan tugas.

(ii) Ingatan (memory) RAM

Berikut akan kami jelaskan mengenai bahagian penting pada komputer iaitu RAM (Random Acces Memory). Pengertian RAM Komputer, RAM adalah memory tempat penyimpanan sementara pada saat komputer dijalankan dan boleh diakses secara rawak atau random. Fungsi dari RAM adalah mempercepatkan pemprosesan data pada komputer. Semakin besar RAM yang dimiliki, semakin cepatlah komputer. Berikut adalah jenis-jenis daripada RAM.

1. RAM (Dynamic RAM) adalah jenis RAM yang secara berkala perlu disegarkan oleh CPU agar data yang terkandung di dalamnya tidak hilang.

2. SDRAM (Sychronous Dynamic RAM) adalah jenis RAM yang merupakan kesinambungan daripada DRAM tetapi telah disegerakkan oleh clock sistem dan mempunyai kelajuan lebih tinggi daripada DRAM. Sesuai untuk sistem dengan bas yang mempunyai kelajuan hingga 100 MHz.
Pengertian RAM, Fungsi RAM dan Jenis RAM

3. RDRAM (Rambus Dynamic RAM) adalah jenis memory yang lebih cepat dan lebih mahal dari pada SDRAM. Memory ini boleh digunakan pada sistem yang menggunakan Pentium 4.

4. SRAM (Static RAM) adalah jenis memori yang tidak memerlukan penyegaran oleh CPU agar data yang terdapat di dalamnya tetap tersimpan dengan baik. RAM jenis ini mempunyai kelajuan lebih tinggi daripada DRAM. SDRAM.


5. EDO RAM (Extended Data Out RAM) adalah jenis memori yang digunakan pada sistem yang menggunakan Pentium. Sesuai untuk yang mempunyai bas denagan kelajuan hingga 66 MHz.


(iii) Input/output/I/Q 

INPUT
Alat yang digunakan untuk menerima masuk data dan program yang akan diproses di dalam computer.

  • Berfungsi sebagai media untuk memasukkan data dari luar ke dalam suatu memori dan processor untuk menghasilkan informasi yang diperlukan.
  • Input devices atau unit masukan yang biasa digunakan oleh personal computer (PC) adalah keyboard dan mouse, keyboard dan mouse adalah unit yang menghubungkan user (pengguna) dengan komputer.
  • Kemudian scanner, untuk mengambil gambar sebagai gambar digital yang nantinya dapat dimanipulasi.
  • Selain itu terdapat joystick, yang biasa digunakan untuk bermain games atau permainan dengan komputer
          Contoh :- 
             (a) Alat Pengimbas
             (b) CPU (system unit) 
             (c) Key board (papan Kekunci) 
             (d) Mouse (Tetikus)

OUTPUT
Alat yang berfungsi untuk mengeluarkan hasil pemrosesan ataupun pengolahan data yang berasal dari CPU kedalam suatu media yang dapat dibaca oleh manusia ataupun dapat digunakan untuk penyimpanan data hasil daripada proses. Jenis dan media dari output device yang dimiliki oleh komputer cukup banyak. Output yang dihasilkan adalah seperti-
 
         (a) Printer (Pencetak)
         (b) Speker (Pembesar Suara)
         (c) Monitor (paparan)


(iv) Storan (disk storage) 

Istilah storan dan ingatan merujuk kepada bahagian komputer yang mengekalkan keadaan fisikalnya (data) untuk suatu jangka masa tertentu, walaupun jika kuasa elektrik ke komputer tersebut dimatikan. Biasanya istilah "ingatan" (memory) digunakan untuk peranti yang lebih laju, manakala "storan" (storage) untuk yang lebih perlahan.
Di dalam komputer rumah, jenis storan selalunya terdiri daripada:

·         Cakera keras, yang menyimpan program dan fail pengguna. Ia boleh menyimpan data walaupun tanpa bekalan kuasa, dan mempunyai muatan yang besar.

·         Cakera liut bersaiz 1.44 MB (kini menjadi kurang popular dengan adanya cakera optikal dan pemacu kilat USB

·         Cakera optikal, iaitu sama ada CD-ROMDVD-ROM atau cakera Blu-ray. Cakera optikal mempunyai saiz storan yang besar, iaitu 650 MB (cakera padat), 4.7 GB (DVD) dan 25 GB (cakera Blu-ray).

·         Pemacu kilat USB adalah jenis peranti storan yang semakin popular bagi menggantikan disket disebabkan saiznya yang kecil tetapi mampu menyimpan data yang jauh lebih besar, malah sesetengah model mempunyai saiz storan lebih besar daripada sekeping DVD. Pemacu kilat USB menggunakan ingatan kilat yang tidak meruap tetapi boleh dipadam dan ditulis semula dengan pantas.

·         RAM, digunakan untuk menyimpan program atau data untuk sementara semasa komputer sedang menggunakannya. Ia boleh berfungsi dengan laju, namun segala maklumat yang ada di dalamnya akan hilang apabila komputer dimatikan.

·         Ingatan cache, biasanya dipasang terus pada mikropemproses, cakera keras atau peranti lain. Ia merupakan satu ingatan kecil berkelajuan tinggi yang menyimpan salinan data supaya pemproses boleh bekerja dengan pantas tanpa perlu menunggu peranti lain yang perlahan.

Satu analogi yang sesuai ialah ingatan manusia, di mana cakera keras merupakan ingatan jangka panjang dan RAM merupakan ingatan jangka pendek.

(v) Papan Induk

Papan induk, juga dikenali sebagai papan utama (mainboard MoBo) atau papan sistem (systemboard), merupakan pusat atau papan litar bercetak (printed circuit board) utama yang terdiri daripada sistem eletronik rumit, seperti komputer.
Komputer biasa dibina dengan mikropemprosesingatan komputer utama, dan komponen asas lain pada papan induk. Komponen lain komputer seperti ruang simpan luaran (external storage), litar pengawal bagi paparan video dan bunyi, dan perkakasan persisian (peripheral device) biasanya dilekatkan pada papan induk melalui kabel atau penyambung.
Terdapat maklumat lanjut mengenai komputer peribadi serasi IBM di papan induk PC.


(vi) Operating Sistem

Sistem operasi (OS) adalah perisian sistem yang menguruskan perkakasan dan perisian sumber komputer dan menyediakan perkhidmatan yang sama untuk program komputer. Sistem operasi adalah komponen perisian sistem dalam sistem komputer. program aplikasi biasanya memerlukan sistem operasi untuk berfungsi.

sistem operasi perkongsian masa jadual tugas-tugas untuk kecekapan penggunaan sistem itu dan boleh juga termasuk perisian perakaunan bagi peruntukan kos masa pemproses, storan massa, percetakan, dan sumber lain.

Untuk fungsi perkakasan seperti input dan output dan peruntukan memori, sistem operasi bertindak sebagai perantara antara program dan perkakasan komputer, [1] [2] walaupun kod aplikasi biasanya dilaksanakan secara langsung oleh perkakasan dan sering membuat sistem panggilan kepada fungsi OS atau terganggu olehnya. sistem operasi didapati di banyak peranti yang mengandungi komputer - dari telefon bimbit dan konsol permainan video kepada pelayan web dan superkomputer.

Contoh sistem operasi desktop popular termasuk Apple OS X, Linux dan variannya, dan Microsoft Windows. Apa yang dipanggil sistem operasi mudah alih termasuk Android dan iOS. Kelas-kelas lain sistem operasi, seperti masa nyata (RTOS), juga wujud.


Semoga dengan info ini, dapatlah membantu anda dalam pengenalan sesebuah komputer. Sekian Terima Kasih...


4 comments: